وبلاگ بنیاد برومند

بنیاد عبدالرحمن برومند

جایزه بنیاد لخ والسا به سه زن ایرانی رسید

English

جایزه لخ والسا

جایزه سال ۲۰۰۹ «لخ والسا»، رهبر پیشین لهستان، به لادن برومند، رویا برومند و شادی صدر اهدا شد.

لخ والسا در مراسم اعطای جایزه در لهستان گفت که جایزه امسال به دلیل مبارزه این سه زن ایرانی برای «حقوق بشر، آزادی سخن و تلاش در راه برقراری دموکراسی» به آنها اهدا می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که این جایزه زنان ایرانی را به مبارزه بیشتر در راه حقوق بشر ترغیب کند و تأکید کرد در کشوری که این برندگان زندگی می‌کنند هنوز کارهای زیادی برای دست یافتن به حقوق بشر و ایجاد همبستگی باقی مانده است.

از راست: رویا برومند ، شادی صدر ، لادن برومند

لادن و رویا برومند، «بنیاد عبدالرحمان برومند» را تأسیس کرده‌اند که در راه حقوق بشر و برقراری دموکراسی در ایران فعالیت می‌کند.

شادی صدر، حقوقدان، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان در کشورهای مسلمان، ازجمله اعضای کمپین یک میلیون امضا برای حقوق زنان و لغو قانون سنگسار است.

از راست: شادی صدر، رویا برومند، لادن برومند

جایزه ۱۴۷هزار دلاری بنیاد لخ والسا به افراد، نهادها یا جنبش‌هایی اهدا می‌شود که برای شناخت یا همبستگی میان ملت‌ها، آزادی و ارتقای ارزش‌های همبستگی تلاش می‌کنند.

لادن برومند

این چندمین بار است که جوایز بنیادهای دفاع از حقوق بشر به زنان ایرانی اهدا می‌شود. پیش از این جایزه ۷۵ هزار دلاری سال ۲۰۰۷ بنیاد اولاف پالمه، نخست‌وزیر فقید سوئد، به پروین اردلان، فعال جنبش زنان و روزنامه‌نگار ایرانی اهدا شد. شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی هم به دلیل تلاش برای ترویج دموکراسی و رعایت حقوق بشر در ایران به ویژه حقوق زنان و کودکان، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ شد. ارزش این جایزه یک میلیون و سیصد هزار دلار است.

بنیاد لخ والسا

شادی صدر، رویا برومند، لادن برومند

واسلاو هاول، رییس‌جمهور پیشین جمهوری چک، لخ والسا، برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه و ولادیسلاو بارتوژوسکی، وزیر خارجه پیشین لهستان، اعضای کمیته جایزه بنیاد لخ والسا هستند.

لخ والسا نخستین اتحادیه مستقل کارگری لهستان را در زمان حکومت کمونیستی این کشور در اوایل دهه ۸۰ بنیان نهاد و در تظاهراتی که به تغییر رژیم کشورش منجر شد، همبستگی میان کارگران را رهبری کرد.

والسا در سال ۱۹۸۳ برنده جایزه صلح نوبل شد و در سال ۱۹۹۰ به ریاست جمهوری کشورش انتخاب شد.

برچسب‌ها: , , , , , ,

نظر خود را با ما و دیگران در میان بگذارید